مدیریت زمان چیست؟اصول مدیریت زمان؟


بنام خدا عرض سلام وقت بخیر خدمت شما دوستان عزیز پریا نوری هستم و امروز هم در خدمت شما دوستان عزیز هستیم در کنار جناب آقای رضا بیرانوند و توی این قسمت از مصاحبمون میخواییم راجع به مدیریت زمان با ایشون صحبت کنیم.
بانام و یاد خدای مهربان بنده هم عرض سلام و ادب دارم خدمت یکایک دوستان و همراهان همیشگی ،خیلی خوشحالم که این توفیق هرروزه نسیبم میشه که تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم اما در مورد مدیریت زمان ،همون طور که از اسمش هم بر میاد مدیریت زمان به معنی اینه که ما از زمانی که در اختیار داریم بتونیم نهایت استفاده و بهره وری رو داشته باشیم و به کار ها و اهدافی که برای خودمون مشخص کردیم بتونیم برسیم اما مدیریت زمان دوتا فاکتور مهم داره که ما باید همواره به این دوتا فاکتور توجه ویژه ای هم داشته باشیم
1-برنامه ریزی
2-نقشه راه
دوستان عزیز باید توجه داشته باشن که همه انسان های موفق روی کره زمین 24ساعت در اختیار داشتن و همه این انسان ها با این 24ساعتی که داشتن تونستن مدیریت زمان رو به بهترین شکل ممکن انجام بدن و موفقیتی رو برایخودشون در کارنامه زندگیشون ثبت کنن (با خنده)این نکته رو خانم نوری برای اون دسته از افرادی گفتم که مدام وقت کم میارن
-جناب بیرانوند از جمله این افراد یکیشون خود بنده هستم
خب پس خوب به صحبت های من گوش کنید که بهتون بگم چکار کنید تا موفق بشید مدیریت زمان رو به بهترین شکل ممکن رعایت کنید ،همون طور که گفتم برای انجام عالی و هر چه بهتر مدیریت زمانی که در اختیار داریم ما باید برنامه ریزی مناسبی برای خودمون در نظر بگیریم منظور از برنامه ریزی هم اینه که اگر هدف ما فرضا درس خوندنه ما بیاییم کارهایی رو که باید انجام بدیم و اولویت دارن رو در مرحله اول این برنامه ریزی برای انجام دادنشون در نظر بگیریم و کارها و عوامل بی اهمیت تر رو در فاکتور های بعدی قرار بدیم.یعنی من اگر برنامه ریزی و هدفی برای درس خوندن دارم،درس خوندن میشه هدف اصلی من و بیشتروقتمن باید طرح این کار بشه و بعد کارهای دیگه مثل ورزش،تفریح،مسافت و…وقتی که این کار رو انجام بدیم خیلی راحت میتونیم موفق بشیم و بتونیم کارهای مهم زندگیمون رو انجام بدیم و دیگه گله مند نباشیم که وقت کمه و من نمیرسم کارهامو انجام بدم،چون امروزه خیلی زیاد من میبینم که این حرف رو میزنن و وقتی که به 6ماه قبل اونا برمیگیردیم میبینیم واقعا اونطور که باید روی کارشون متمرکز نشدن و تلاش نکردن و اون کار رو در اولویت اولشون قرار ندادن مثلا من میخوام خودم رو آماده کنم برای آزمون کنکور و 9ماه زمان دارم ،توی این مدت من همه کارهای بی اهمیت و درجه دو و سه رو به موازات درس خوندن خودم انجام میدم و برای اون کارها که باید اولویت دوم و سوم من باشن به همون اندازه وقت میزارم که برای درخندن وقت میزارم که این باعث میشه کلا وقت من از دست بره.اما دومین فاکتور در موفقیت مدیریت زمان داشتن یک نقشه راه مناسبه یعنی قبل از اینکه ما بخواییم کارمون رو استارت بزنیم بیاییم برای خودمون یک پلان کاری تنظیم کنیم دقیقا همون کاری که یک معمار قبل از ساختن یک ساختمون انجام میده و میاد یک طرح و پلان از کارش ارائه میده و در مرحله دوم ساختمون بر اساس اون طرح ساخته میشه اینجا هم به همین شکله ما باید یه طرح مناسب رو برای خودمون بنویسیم و توی این طرحی که داریم کارمون رو به سه قسمت تقسیم کنیم 1-شروع2-وسط3-پایان.طبق همون مثالی که براتون زدم اگر کار مد نظر مون رو آماده شدن برا کنکور فرض بکنیم ما باید اون نه ماه رو تقسیم کنیم و برای هر روزش متناسب با حجم کتاب های خودمون ،مدرسه،کارهای روزمره زندگی،کلاس های کنکوری،باشگاه و …توی این نقشه مسیر همه چیز ر در نظر بگیریم و هر روز که کارمون رو شروع میکنیم بدونیم که امروز هدف چیه و چه کار هایی رو قرار ه انجام بدیم و چشم انداز درست و قابل قبولی رو از خودمون در چند ماه آینده داشته باشیم یعنی من بدونم اگر طبق این برنامه ریزی درست پیش برم یک ماه دیگخ کجا هستم،سه ماه دیگه کجا هستم و در نهایت آیابرای کنکور اون آمادگی که مد نظرم هست رو آیا میتونم به دست بیارم یا نمیتونم.
-واقعا با این صحبت هایی که شما میفرمایید مدیریت زمان اون قدر ها هم کار سخت و پیچیده این نیست و خیلی راحت میشه انجامش داد
دقیقا به همین شکله سرکار خانم نوری،امروزه برای مدیریت زمان نویسندگان و مربی های موفقیت کتاب ها و مقالات زیادی نوشتن که من خیلی از اون کتاب ها رو که غالبا نویسندگان مطرحی هم اونا رونوشتن مطالعه کردم و در خیلی از اونموارد میبینم که مدیریت زمان اونقدر ها هم که باید پیچیده و عجیب نیست و مفهوم و نیت از این کلمه فقط و فقط اینه که ما بتوانیم کارهایی رو که قراره انجام بدیم با توجه به اون زمانی که در اختیار داریم انجام بدیم.حالا ممکنه ما زمان زیادی برای انجام دادن یک کاری در اختیار داشته باشیم و بهمین دلیل نیاز نباشه خودمون رو زیاد اذیت کنیم اما در شرایطی هم ممکنه که ما زمانمون خیلی کم باشه و نیاز باشه که تلاشمون رو دو چندان بکنیم از وقت خوابیدنمون کم کنیم و از کارهای ضروری که داریم وقتبزنیم و اون وقت رو صرف انجام دادن اون اولویتمون کنیم و در نهایت اون کار رو انجام بدیم.
-بله بسیار هم عالی این هم گزیده ای بود از صحبت های جناب آقای رضا بیرانوند مشاور و برنامه ریز موفقیت و کارشناس بیش از1000برنامه رادیووی و تلویزیونی در صدا و سیما اما دوستانی که تمام داشته باشن میتونن فایل ویدئویی کامل این صحبت ها رو بصورت رایگان دانلود کنن و ببینن و ازش استفاده کنن،آرزوی موفقیت و شادکامی دارم برای شما دوستان عزیز.
با تشکر
درباره رضا بیرانوند
رضا بیرانوند روانشناس عمومی مشاور و برنامه ریز موفقیت در زندگی کارشناس و مشاور برنامه های صدا و سیما مشاوره حضوری با بیش از 2000نفر به صورت خصوصی حضور دربیش از 1000برنامه رادیویی و تلویزیونی کارشناس شبکه های تلویزیونی دو-چهار-پنج کارشناس شبکه های رادیویی جوان-ایران-فرهنگ-اقتصاد مولف و مبتکر شیوه های نوین در علوم مشاوره و روانشناسی
نوشته های بیشتر از رضا بیرانوند
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.